Beweeg tip

Deze dinsdag weer een beweegtip! Ik probeer hier altijd een tip te geven die je makkelijk kan toepassen en die een niet al te grote stap is om te zetten.

Voor deze week is dat ga is wat meer wandelen. En met dit mooie weer deze week is dat zeker geen ramp! Heerlijk na het avondeten nog even een half uur tot een uur wandelen. Ontdek je stad per voet en kom op plaatsen waar je normaal niet komt.

Ik moet zeggen dat het hebben van een hun hond deze beweeg tip echt een stuk makkelijker maakt. Ik moet er zeker 4x per dag uit voor een klein rondje. En met een border collie mag ik eigenlijk elke dag nog wel een grote wandeling maken.  En naast dat ik op plekken kom waar ik zonder hond nooit zou komen is het ook nog is goed voor mij.

12 redenen waarom we meer zouden moeten wandelen:

  1. 2 uur wandelen per week verlaagt de kans op een beroerte met 30%
  2. 3 keer per week 40 minuten wandelen beschermt het hersengedeelte dat wordt geassocieerd met planning en geheugen.
  3. 30 minuten wandelen per dag kan symptomen van depressiviteit met 36% verlagen.
  4. 3500 stappen per dag wandelen verlaagt risico op diabetes met 29%
  5. 75 minuten per week stevig wandelen kan je levensduur met bijna 2 jaar verlengen.
  6. 1 uur per dag wandelen verlaagt risico op obesitas met 50%
  7. 4 uur per week wandelen kan het risico op heupfracturen tot 43% verlagen.
  8. 30 tot 60 minuten per dag wandelen verlaagt het risico op hartaandoeningen.
  9. wandelen bevordert het zuurstoftransport naar de weefsels.
  10. door te wandelen heb je minder kans op dementie en alzheimer
  11. het is goed voor je buik, billen en benen
  12. het is goed voor je evenwicht.

Wandeltips:

  1. Drink voor het wandelen een glas water dit helpt bij het ontgiften van je lichaam.
  2. zoek een wandelmaatje. (dit kan natuurlijk ook je trouwe viervoeter zijn:))
  3. wandel elke dag 30 minuten
  4. voer het tempo af en toe wat op om je longen en bloedvaten te stimuleren.
  5. zoek de natuur op, dit levert ontspanning.
  6. zorg voor goede sokken en schoenen.
  7. koop een stappenteller of installeer er 1 op je telefoon. Zo kan je doelen stellen en deze natuurlijk behalen.
  8. Wandel in je lunchpauze en motiveer je collega’s om mee te wandelen. Zo kan je na je pauze weer opgeladen aan het werk.

Leave a Comment

Bel mij