Party tips!

Vandaag wil ik jullie wat party tips geven! Omdat er zoveel verschillende soorten feestjes zijn pak ik elke week een ander soort feestje. Deze week ga ik voor de verjaardagsfeestjes!

En dan bedoel ik de verjaardagsfeestjes die overdag plaats vinden. Vaak zijn ze zo rond 14 uur tot een uurtje of 18. En tijdens deze feestjes worden er een hele hoop verleidingen aangeboden…

Mijn eerste tip is zoek de balans. Als het goed is heb je niet elke week zulke feestjes en zorg dus dat je geniet. Het gaat erom dat je zelf niet straft!

Tip 1: Ik hoor veel van mijn klanten dat ze op dit soort dagen kcal gaan sparen. Later ontbijten en de dan de lunch overslaan zodat ze tijdens de verjaardag zonder schuldgevoel taart kunnen eten. STOP hier alsjeblieft meteen mee!! Dit is op de verkeerde manier kcal besparen. Eet gewoon je ontbijt op een normaal tijdstip en een lunch. Door je lunch over te slaan krijg je veel meer trek tijdens zo’n verjaardag. En dan staat er ook nog heel veel lekkere producten die je dan kan nemen. De kans is dus groot dat je hierdoor juist meer eet! Kies ervoor om je maaltijden lichter te maken en minder kcal rijk. Ga dus niet een uitsmijter met ham en kaas eten voor de verjaardag. Ja de kans is groot dat je vol zit en overal nee tegen kan zeggen. Maar als je geen nee kan zeggen is de kans groot dat je over je kcal heen gaat. Neem bijvoorbeeld kwark met fruit als ontbijt en een lekkere salade als lunch. Zorg hierbij dat je wel je fruit en eiwitten binnenkrijgt. Vaak eet je in de avond ook nog mee op zo’n feestje. Probeer dan in je ontbijt en lunch zoveel mogelijk eiwitten, groente en fruit te verwerken. Dit zijn drie dingen die je vaak niet krijgt aangeboden op feestjes. Daarnaast zorgen deze ook nog voor een vol gevoel dus dat is ook weer mooi meegenomen:)

Tip 2: Maak keuzes. Op een verjaardag wordt er vaak taart aangeboden. Vaak kiezen we er dan al voor om een klein stukje te vragen. Dit is al een bewuste keuze. Daarnaast kan je er ook voor kiezen of je een handje chips / borrelnootjes mag of dat je iets uit de frituurpan mag. Zorg dat je niet en/en neemt maar maak bewuste keuzes tussen de soorten snacks die worden aangeboden.

Tip 3: Dooreten. Dan heb je een bewuste keuze gemaakt en gezegd dat je alleen de chipjes mag en niet de andere hapjes en dan komt de volgende uitdaging. Want als je eenmaal een handje chips hebt gegeten dan willen we MEER!!! Ik heb daar in ieder geval altijd last van en dan komt ook nog vaak de gedachte om de hoek. Nu heb ik het toch al verpest.. NEE!!! je hebt het nog niet verpest! Als je die bak leeg eet pas dan heb je het verpest! Wat voor mij helpt is te wachten tot de bak bijna leeg is.. Ik wacht tot er nog zoveel in zit als ik van mijzelf mag eten en neem dan een beetje chips. En dan maar hopen dat de bak niet weer wordt aangevuld..

Tip 4: Drinken. In de drankjes op verjaardagen zitten vaak nog een hoop kcal die we op die manier binnenkrijgen. Denk maar aan wijn en bier maar ook frisdranken. Kies voor water of een light drank. Zorg dat je de kcal via drankjes beperkt. Vraag eventueel in je water een takje munt, schijfje citroen of een stukje fruit om er toch een beetje smaak aan te geven.

Tip 5: Beweeg. Een verjaardag duurt al snel 4 uur! En de kans is groot dat je die 4 uur ook nog is de gehele tijd op de stoel zit. Naast dat het snaaien dan verleidelijk wordt helpt dit natuurlijk ook niet om de kcal te verbranden. Kies ervoor (als de mogelijkheid er is) om aan een statafel te gaan staan. Zijn er kinderen? Kijk of zij iets actiefs willen doen. Ga overgooien, voetballen, tikkertje of verstoppertje doen. Naast dat je wat kcal verbrand is de verleiding om te snaaien dan natuurlijk ook een stuk minder groot.

Tip 6: Zorg dat de gastvrouw of heer op de hoogte is. Laat van de tevoren weten dat je bezig bent met lijnen, dat je het heel leuk vindt om er bij te zijn maar dat je liever niet te veel eet. Zo kan je opdringerig gedrag voorkomen. Hoe vaak krijg je namelijk wel niet de reactie:  o maar 1 kan toch geen kwaad of je leeft maar een keer kom op nou. Eventueel kan je dan ook afstemmen wat er in de avond wordt gegeten en voorkeuren doorgeven. Of zelfs je eigen hapje mee nemen voor de avond. Gelukkig is men ook steeds bewuster en staat er ook vaak rauwkost tussen. Maar wanneer er een grote groep visite komt wordt er logische wijs toch naar het makkelijke gegrepen.

Tip 7: Voel je niet bezwaard. Voel je niet bezwaard als je nee zegt! Het is jouw lichaam en jij voelt je niet prettig met hoe die nu is en jij wilt daar aan werken. Je bent niemand uitleg verschuldigd en je moet alleen helemaal niet dat hapje eten of drankje drinken om het gezellig te hebben!

Succes!

Leave a Comment

Bel mij