Talk about dieet part 2

Let’s talk about Dieet part 2: Crash diëten

Je kent ze wel de reclame’s: binnen 5 dagen 5 kilo kwijt! We trappen er nog regelmatig in. Want hoe fijn is dat je hoeft niet zelf na te denken maar volgt een voedingsschema die zogenaamd voor iedereen geschikt is. Je gaat er nog een beetje bij bewegen en binnen 5 dagen ben je van die vervelende kilo’s af.

Bij crash diëten worden er vaak voedingsschema’s gemaakt die tussen de 1000 en de 1300 kcal zitten of misschien zelfs wel minder. Bekende diëten hierin zijn : soepdiëten, sapkuren en het ziekenhuisdieet. Maar ook het sonja bakker dieet en my killer body dieet kan je hier onder rekenen. Vul het voedingsschema maar in in de app my fitness pal of vergelijkbare en je komt op de zelfde aantal kcal uit.

Maar om af te vallen moet je toch minder kcal eten dan verbrand? Wat is hier dan zo erg aan?

Om dit uit te kunnen leggen moet ik eerst een klein stukje theorie uitleggen waarin ik uitleg wat BMR is en waarom meer spiermassa voor een hogere stofwisseling zorgt.

Allereerst begin ik met BMR. BMR staat voor Basal Metabolic Rate. Dit zijn het aantal kcal wat jij in rust verbrand. De energie die jij nodig hebt voor de ademhaling, spijsvertering, bloedsomloop en andere processen in je lichaam. Zo ben ik op dit moment 1.68, 27 jaar en 72 kilo. Mijn BMR is 1516. Dit betekend dat als ik de hele dag op de bank zou liggen ik al 1516 kcal zou moeten eten om alle processen in mijn lichaam optimaal te laten functioneren. Voor iedereen is dit anders en is afhankelijk van verschillende factoren. Maar vaak is deze rond de 1400 kcal. Je kan dus wel begrijpen dat als je elke dag rond de 1000 kcal gaat eten je energie te kort komt voor de primaire processen in je lichaam.

Hoe sneller je stofwisseling hoe hoger het getal bij BMR zal zijn. De stofwisseling vindt plaats binnen je cellen. Dit betekend dus dat in je vetmassa geen stofwisseling plaats vind. Als jouw lichaam dus voor een groot deel uit vetmassa bestaat zal je stofwisseling lager zijn dan als je lichaam voor een groot deel uit spiermassa bestaat. Hoe meer spiermassa hoe hoger je stofwisseling en hoe meer energie je nodig hebt voor de primaire stofwisseling (snap je nu waarom ik zoveel in het krachthonk sta;)).

Als je dit zo leest kan je best begrijpen waarom een crash-dieet niet goed voor je is. Maar ik gooi er nog een schepje boven op;) Door een te drastische lage calorie-inname kan je stofwisseling vertragen, je spierherstel duurt langer, je gebruikt minder energie en je kan je minder goed concentreren.

Wanneer je een crash-dieët gaat volgen is de kans aanwezig dat je lichaam je spieren gaat afbreken en om gaat zetten in eiwitten om deze te kunnen gebruiken als brandstof. Doordat spieren meer wegen als vet val je daardoor dus ook veel af. Alleen is dat natuurlijk niet het resultaat wat je wenst. Daarbij komt dat je stofwisseling dus ook vertraagt doordat je minder spiermassa hebt. Daarnaast voldoet zo’n dieet niet aan de schijf van vijf. Naast dat het veel minder kcal heeft dan wordt aanbevolen volgens de schijf van vijf. Maar ook omdat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Zo wordt het behalen van de aantal vezels lastig.

Voordat je aan een voedingsschema begint bereken dan eerst hoeveel kcal dit schema oplevert. Voedingsschema’s voor mijn cliënten zullen dan ook nooit onder hun BMR zijn. Wil je een voedingsschema volgen? Laat dit dan altijd maken op jouw gegevens gebaseerd en nooit een algemeen schema. Iedereen is immers  uniek in zijn lichaamssamenstelling.

 

 

 

 

Leave a Comment

Bel mij