Talk about dieet part 4

Let’s talk about intermittent fasting!

Weer een dieet / levensstijl waar ik mee ben begonnen. Ik heb dit de twee weken voor mijn bruiloft gedaan in de hoop de laatste kilo’s kwijt te raken. En dat lukte! van 71,6 was ik gezakt naar 69,9 🙂 Toen kwam de bruiloft en twee all inclusive vakanties dus helaas is dat getal allang weer verdwenen 😉 Maar sinds deze week ben ik weer begonnen met intermittent fasting.  DIt om de vakantie kilootjes eraf te krijgen en eraf te houden. Of ik dit mijn hele leven zal vol blijven houden weet ik nog niet maar voor nu bevalt het en ga ik dit zeker een maand proberen. Dan heb ik namelijk weer mijn meting op de sportschool en kan ik zien of mijn vetpercentage is verlaagt en hopelijk mijn spiermassa gelijk is gebleven of zelfs omhoog is gegaan.

Maar wat is nou intermittent fasting? Dit staat voor vasten met tussen periodes. Hierdoor bestaan er ook verschillende vormen van IF (intermittent fasting). De reden waarom we het doen is omdat je lichaam hierdoor beter in staat is om vet te verbranden? Waarom dat zo is leg ik zo meteen uit. Maar eerst ligt ik de verschillende vormen van IF toe.

  • Om de dag vasten. Dit betekend dat je 24 uur vast en 24 uur mag eten wat je wilt.
  • 2 dagen per week vasten. Dit nomen ze ook wel de 5:2. Hierbij ga je twee dagen in de week achter elkaar vasten. Op deze dagen mag je een minimale calorie-inname binnen krijgen. Dit is voor de vrouwen max. 500 kcal en voor mannen max 600 kcal.
  • gematigd vasten. Hierbij vast je een of enkele dagen in de week. Op de vastendagen mag er minimaal gegeten worden. De calorie-inname moet laag blijven. Men neemt dan vaak groene smoothies.
  • 1 maaltijd per dag. Naast deze maaltijd mag je natuurlijk onbeperkt water en kruiden thee drinken.
  • 5 uur per dag eten. De voorkeur ligt hierbij om in de periode van 17-22 uur te eten. Dit doordat men er vanuit gaat dat de oermens overdag aan het jagen was en ook alleen in deze periode at.
  • 6 uur per dag vasten. hierbij ligt de voorkeur tussen 10 en 16 uur of tussen 12 en 18 uur.
  • 16 uur vasten en 8 uur eten. Dit is de vorm die ik aanhoudt waarbij ik om 12 uur mag beginnen met eten tot 20 uur. Hoe ik dit vol houdt vertel ik later nog wat over.

de theorie achter IF:

onze lichaamscellen zijn bij een gereduceerde calorie-inname (door vasten of door minder te eten) veel beter bestand tegen allerlei schadelijke processen in het lichaam, zoals thermische of oxidatieve stress. Daarnaast vinden er in het lichaam tijdens de vastenperiode allerlei biochemische en moleculaire veranderingen in het lichaam plaats. Zoals de verhoging van de beschermende eiwitten, antioxidanten enzym,  vitamine e en co-enzym Q10. Deze hebben alle een beschermende werking en gaan ontstekingen en oxidatieve stress tegen.

4 belangrijke voordelen van IF:

  1. Mensen die om de dag vasten verbranden makkelijker vet en blijven makkelijker op gezond gewicht. Dit doordat wij ons lichaam hebben getraind suikerverbranders te zijn. Als energiebron geven wij ons lichaam voornamelijk suiker. Het lichaam is dus zo druk met suiker verbranden dat het “vergeet” hoe het vet moet verbranden. Daarnaast gaat het lichaam vragen om suiker. Door om de dag te vasten trainen wij ons lichaam weer hoe zij vet moeten verbranden.
  2. Je wordt gevoeliger voor insuline. Hierdoor neemt de groeihormoon productie toe. Als je dus naast IF nog sport zal je spiergroei toenemen, waardoor je stofwisseling ook weer versnelt.
  3. Het is goed voor je cholesterol en triglyceriden-gehalte. De verhouding LDL-cholesterol (slech cholesterol) en HDL-cholesterol (goed cholesterol) verbeterd.
  4. verlaagt het risico op kanker en andere ernstige ziektes.

Welke voordelen heb ik zelf ervaren?

Nu moet ik daarbij van te voren even zeggen dat ik goed ga op regels. (zo heb ik vroeger nooit durven belletje lellen omdat, dat van mama niet mocht..) Waardoor het voor mij misschien wat makkelijker is om aan het tijdsblok te houden.  En ik ben natuurlijk ook nog niet zo lang bezig maar in de weken dat ik het deed voor mijn bruiloft en nu heb ik al wel wat voordelen gemerkt:

  • Ik voel mij veel minder opgeblazen. Ik eet minder en wat ik eet is over het algemeen in de volksmond gezonde voeding.
  • Ik kom veel beter aan mijn 1,5 tot 2 liter water / thee. Om de ochtend te overleven zonder eten drink ik veel groene thee en water om een vol gevoel te hebben. Dit betekend ook dat ik veel naar het toilet moet en dus lekker veel afvalstoffen weg breng. Ik moet er wel opletten dat ik in de avond niet te veel drink anders heb ik zo’n rusteloze nacht;)
  • een calorie overschot haal ik eigenlijk nooit. Ik blijf netjes op mijn kcal die ik van mijzelf mag om ook nog af te vallen. Dat is dus minder kcal dan ik nodig heb om op gewicht te blijven. Ik zit dus eigenlijk elke dag in een calorie tekort en dat red ik prima.
  • Ik heb geen snaai aanvallen meer. Na 8 uur mag ik niet meer eten. Dus als ik op een feestje ben of thuis op de bank zit mag ik niet eten. En pak ik een cola zero, een spa rood, water of thee om een vol gevoel te hebben.

Hoe ziet mijn dag eruit bij IF?

Ik word meestal rond 8 uur wakker. Dit omdat ik of om 9 uur moet werken bij mijn andere werk of omdat ik rond 9 uur ga sporten. Dit gaat overigens tot nu toe goed. Vooral de krachttraining gaat goed. Toen ik nog Grith deed in de ochtend brak ik de regel door eerst een banaan te nemen. Dit omdat ik echt licht in mijn hoofd werd. En dan luister ik toch wel echt naar mijn lichaam ipv de regels. Daarna eet ik wel pas om 12 uur wat. Tijdens mijn krachttraining zorg ik dat ik voldoende water drink en ik heb er een isotone sportdrank naast. De kcal hiervan zijn minimaal maar zorgt er wel voor dat mijn koolhydraten iets worden aangevuld. Ik train overigens maar 1x in de week in de ochtend omdat ik alle andere ochtenden werk.

Om 12 uur mag ik dan eindelijk eten! Het laatste half uur valt mij altijd wel zwaar. Maar dat is meer een mentale kwestie dan fysiek. Ik ben dan echt aan het aftellen.. Meestal eet ik dan een lunch. Dus een lekker broodje met beleg en wat groente, een soepje met een sneetje brood of wat kwark met fruit en cruesli of granola. De eerste paar keren maakte ik de fout door een heel groot broodje te maken omdat ik dacht echt heel erg honger te hebben. Maar na een paar happen zat ik al vol. Belangrijk is dat je goed rustig blijft eten en niet gulzig gaat eten op dit moment. Wees bewust van dat je eet en wanneer je je vol voelt.

Rond 15 uur krijg ik toch meestal wel weer een beetje trek. Het bekende tussendoor momentje denk ik toch wel. Ik kies er dan voor om mijn fruit te nemen. Vooral nu nog even lekker genieten van de aardbeien voor die niet meer zo lekker zijn. Ik probeer hier mijn 2 stuks of 200 gram fruit te pakken of aan te vullen als ik om 12 uur ook fruit heb gehad.

Tussen 17 en 18 uur eet ik dan mijn avond eten. Dit verschilt tussen een salade (als ik aan het werk ben, vind ik dit erg makkelijk), een pasta, rijstgerecht of lekker wat aardappels met groente en vlees.

en rond 19.30 sluit ik mijn dag af met een bakje kwark. Lekker wat langzame eiwitten die zorgen voor goed herstel van mijn spieren.

Als ik in de middag of avond moet werken bij mijn andere werk neem ik vaak wat snoeptomaatjes of worteltjes of andere groente mee om de lekkere trek te stillen en ook om te zorgen dat ik aan mijn 200 tot 250 gram groente kom.

Op dagen dat ik heb getraind merk ik wel dat de 15 uur trek vaak niet kan worden gestild door fruit dus eet ik dan soms nog een broodje extra.

Over een maand laat ik jullie weten hoe IF mij bevallen is voor een langere periode en wat mijn resultaten zijn.

Leave a Comment

Bel mij